נעלמת

החשוד: בן אפלק

מאת: גיליאן פלין, סופרת ותסריטאית | דייויד פינצ'ר, במאי
עם: בן אפלק, רוזמונד פייק, ניל פטריק האריס, טיילר פרי

Gone Girl המותחן הוירטואוזי המתוחכם, האפל והאינטליגנטי של גיליאן פלין שיצא ב 2012 והפך מיד לרב-מכר ענק וכעת לסרט הוליוודי גדול בבימויו של דייויד פינצ'ר ('מועדון קרב', 'הרשת החברתית', 'נערה עם קעקוע דרקון') – הוא סיפור שמסופר בשני קולות. קולותיהם של ניק ואיימי דאן, זוג ניו-יורקי לשעבר שחיי הנישואים שלו לא התקדמות כמצופה, בלשון המעטה.

"הייתי התגלמות הפחד הגדול ביותר של כל סופר: קלישאה". גיליאן פלין, מתוך "נעלמת"

לאחר שאיבדו את עבודתם במגזין ניו-יורקי, הם חיים על קרן הנאמנות של איימי, עד שניק גורר אותם מניו יורק למיזורי, כדי לטפל באימו הגוססת. במיזורי, ביום הנישואים החמישי שלהם, ניק חוזר לביתו רק כדי לגלות שדלת הבית פרוצה לרווחה, שולחן הקפה שבור, ספרים מפוזרים בכל מקום, ואיימי – נעלמה.

פלין מלהטטת בוירטואוזיות יוצאת דופי בין המספר ניק, שכובש את לב הקוראים בכנותו, ומתאר את החקירה, את קשייו להציג פרסונה אמינה מול החוקרים, המשפחה והתקשורת. לבין היומן של איימי המתאר בפרוטרוט את מערכת היחסים בין השניים מתחילתה המאושרת, המושלמת והמבטיחה. בין לבין עוסק ניק בחקירה עצמית ועצמאית המבוססת על משחק "חפש את המטמון" שאיימי נהגה לשחק איתו ביום נישואיהם בכל שנה. בהדרגה, כששני הסיפורים הולכים ומתמזגים האחד לתוך השני, ואנו נחשפים יותר ויותר להבדלי הגרסאות של ניק ואיימי ולחלקים אפלים של חיי נישואין הנחשפים מבעד למילים, השאלה מי מהם אומר את האמת ואיפה לעזאזל איימי, רק הופכת למעניינת יותר ויותר.

"לא הייתי בטוח מה לומר עכשיו. פשפשתי בזכרוני למצוא את המילים. מה אומר הבעל במצב כזה בסרט? תלוי אם הוא אשם או חף מפשע" גיליאן פלין, מתוך "נעלמת"

כוחו של Gone Girl נובע מהעובדה שכשם שהוא מספר את הסיפור משתי זוויות שונות, הוא גם פועל בשני רבדים במקביל. ברובד הראשון הוא סיפור מתח סטנדרטי למדי בו תעלומה מרכזית, חשוד מרכזי וחשודים לרוב, סודות אפלים' מגוון ראיות, הטעיות מכוונות ומנוע סיפורי מתוחכם (שתי זוויות, עובדות המסופקות לנו בצורה המשרתת את העלילה).

"אהבה גורמת לך לרצות להיות אדם טוב יותר. אבל אולי אהבה, אהבת אמת, נותנת לך גם את הרשות להיות מי שאתה באמת" גיליאן פלין, מתוך "נעלמת" 

הרובד השני והעמוק יותר, מצליח לספק תובנות מרתקות, נבונות ומדוייקות להפליא על מערכות יחסים בין גברים לנשים, על חיי זוגיות ונישואים, על המצב הכלכלי ועל החיים החברתיים בעידן המודרני. על שברם של חלומות, על ההבדל בין ה"אני" המוצג לחברה ולבני זוגנו ואיך הם תופסים אותנו כבני אדם ל"אישיות האמיתית" שלנו. פלין מחטטת עמוק בנבכי נשמת הדמויות שיצרה ומתארת ברגישות וביד אמן את הניואנסים הדקים ביותר במערכות יחסים, כיצד ציפיות לא ממומשות מרעילות את האהבה הרומנטית, כיצד חיבה הופכת למרירות וכיצד כל מה שאנחנו חושבים שאנחנו יודעים על בני הזוג שלנו יכול להתברר כטעות גורלית.

"זהו עידן קשה ביותר להיות בו אדם. אדם ממשי, אמיתי, ולא אוסף של מחוות התנהגותיות שאתה בוחר מתוך מגוון אין-סופי של דמויות". גיליאן פלין, מתוך "נעלמת"

פלין היא סופרת יוצאת מן הכלל, וכך גם פינצ'ר כבמאי. השילוב ביניהם (פלין גם כתבה את התסריט לסרט) אמור להבטיח שהסגנון הסיפורי יוצא הדופן, והעמוק הרגשי שהוא מאפשר יהנה מסגנון ויזואלי אפל במידה הנכונה בו מתמחה פינצ'ר ומליהוק מושלם של בן אפלק ורוזמונד פייק כניק ואיימי. האם הסרט יצליח לעשות בקולנוע מה שהצליח הספר לעשות ברשימת רבי המכר ב 2012 ? ימים יגידו. היות וככל הידוע לנו הספר טרם תורגם לעברית, אנו ממליצים למי שיכול לקרוא אותו באנגלית, ובכל מקרה לכולם להתכונן לחוויה קולנועית אינטליגנטית, איכותית ומהנה כשיצא הסרט לאקרנים באוקטובר הקרוב. בינתיים, אתם יכולים להסתפק באתר הסרט שאולי אין בו הרבה במבט ראשון, אבל הוא מהמם.

נעלמת. 16 באוקטובר בקולנוע.

UNBROKEN
the judge
היימן רות

הוספת תגובה